Filmer från mitt scenuppträdande i Christchurch






Skrotat bilen, tillbaka på ruta ett!

image168

Hur gick det här till, vad har vi gjort för att förtjäna det här?!
Jag och Erika befann oss mitt uppe i bergen, Mount Cook, hade vart på underbar vandring, och skulle åka tillbaka till campingen för att laga middag, ty vi hade bara ätit frukost och sedan vandrat hela dagen lång, båda var på väg ner i blodsockerfallets dimma när det plötsligt small till bilen och tog tvärstopp! Vi fattade ingenting, gick ut och kollade och då hade höger framhjul lossnat!!!!!!! Hela hjulaxeln hade gått av! Så där stod vi mitt ute i ingenstans sent på kvällen utan att veta vart vi skulle ringa! Tur att vi befinner oss i Nya Zeeland där folk är extremt hjälpsamma, Erika fick skjuts in till byn där de lyckades få tag på en bärgare, dock låg närmsta "stad" Twizel över en timme bort, så det var bara att sätta sig i bilen, gilla läget och vänta. Under tiden Erika vart och letat efter bärgare fick  jag sitta kvar i bilen med varningsblinkers på. Varje och då menar jag verkligen varje bil som åkte förbi stannade och frågade vad som hade hänt och om jag behövde hjälp, två stycken frågade till och med om de fick ta kort på bilen, var av en ville att jag skulle ställa mig bredvid bilen......
Efter dryga en timme kom bärgaren dock utan lyse och vidare utrustning, han fick låna min ficklampa och efter många om och men hade han lyckats släpa upp bilen på flaket, såg den inte tillräckligt illa ut innan så gjorde den definitivt det nu! Sedan begav vi oss mot Twizel där han erbjöd oss att sova hemma hos honom, mycket har jag vart med om, men detta tar  alla pris! Det var det värsta råtthål jag sett i hela mitt liv! Toagolvet hade gått sönder så där såg man ner till marken, överallt låg saker så man fick leta reda på tomma ytor att sätta fötterna på. Jag och Erika fick bo i en satanist rum på en madrass på golvet som troligtvis inte blivit damsugit på MINST 10 år! Vi med tänd lampa den natten, annars vet man aldrig vad som krupit fram ur hörnen.. Dagen efter kom han och hämtade oss och tog oss till bilverkstan, sedan sa han attvår bil var " a piece of crap" och att det inte  var mkt att göra åt saken, hela bilen var totalt utsliten, det bästa vi kunde göra var att skrota skiten. Så efter mindre än en vecka var vi utan bil, underbart är kort som man brukar säga...
Jaha vad gör vi nu? Vi hade ju bokat ett WWOOF ställe i Timaru, vi borde försöka ta oss dit. Mekanikern kollade upp bussar och konstaterade att enda bussen mellan Twizel och Timaru gick på fredagar!! Och som han uttryckte det: "It would be a pain in the ass to stay here untill then" Så han erbjöd sig att skjutsa oss dit, vilket är 32 mil TOR, om vi orkade vänta tills han slutade jobbet. Sagt och gjort, så vi gick in till stan för att fördriva tid, gick till ett café för att äta frukost och när vi satt där såg jag en prick som jag kände igen ifrån mitt scenuppträdande i Christchurch. Jag tänkte inte mer på det än att världen är allt bra liten, men så kom han fram till mig och frågade om inte jag var tjejen från Christchurch. Vi började att prata med varandra och jag berättade om mitt och Erikas dilemma och då erbjöd de sig att skjutsa oss till Queenstown i deras van om vi ville, vilket vi tackade ja till. Så efter en mkt trevlig åktur tillsammans med 2 mycket trevliga tyskar är vi nu tillbaka i Queenstown och tillbaka på ruta ett!

Vad som händer här näst har vi hittills ingen aning om!!

 Vårt efterlängtade påskbord vid Lake Pukaki   Mount Cook

 Laddar med frulle innan vandring 

image173 
En lycklig Sofia på vandring

     

image180 Moi

  Våra snälla tyskar 
        En snäll bild från råtthålet
  Mitt uppträdande i Christchurch
  Backpackers frukost  
     Nu orkar jag inte ladda upp fler bilder, men ni har ju fåt lite smakprov iaf

Life is wonderful!

Ah det har hant sa mkt nu pa de senaste dagarna sa jag vet inte vart jag ska borja!
Det borjade med att var avresa fran Queenstown blev forsenad en dag pga av forsening med overlamning av bilen. Pa torsdagmorgon innan vi for fixade vi med agarbyte, forsakring, omregistrering pa mindre an 30 min!!! 
Sedan var det bara att "hit the roads" Resan kommer jag sent att glomma, efter bara nagra timmar holl vi alla pa att do den olidliga svettdoden i "Svettiga Sixten" (bilen) sa det slutade med att jag och Lollo satt i BH och svetten rann bokstavligt pa oss!
Nar vi kom fram drygt 6 timmar senare var vi helt klart svettigast i stan, men efter en extreem makeover pa parkeringen utanfor arenan var vi som nya! Konserten var heeeeeelt underbar, det borjade med ett forband som jag inte hort forut, tror dom hette natt i stil med Mc'Cluster och dom var helt fantastiskt bra, nya favoriter!  Sedan kom mannen med rosten! Jack Johnson, vilken karl, vilken rost, vilken kvall! Ahh det var helt  underbart, det var nog den basta konsert jag vart pa, och da har jag anda vart pa en hel del!!
Efterat var vi vral hungrig och ville hitta nanstans att ata, efter manga om och men bestamde vi oss tillslut for Burger King, och det var det varsta vi kunde gjort!! Jag kanner mig fortfarande acklad av den skosulan som de kallade hamburgare!! Sedan gallde det att hitta nagonstans att sova, efter att irrat omkring i sakert over en timme hittade vi tillslut ett stalle som vi alla var overrens om, dar sov vi som packade sillar i svettiga Sixten i nagra timmar innan det var dags att skjutsa Lollo till bussen.

Sedan var det bara att leta reda pa Hostelet som vi bokat over natten, nar vi kom fram var det 3 timmar kvar innan man fick checka in sa det blev frulle och nagra till timmars somn i bilen innnan vi kunde gora det. Sedan blev det en efterlangtad dush och sen var det meningen att vi skulle ner pa stan for att bekanta oss med Christchurch. Sicken nitlott, det var ju langfredag och allt var stangt, men tur var val kanske det for da hittade vi en mack som vi tog svettiga Sixten till for en extreem car makeover, vi var dar i over 3 timmar innan vi var klar med stadning och diverse kollar, trots detta var han fortfarande ganska lortig, men nu luktar han lite battre iaf..... Sedan blev det Sushi och ett besok till en otroligt vacker kyrka, den vackratse jag sett, for lite Goodfriday anda och gosskor!

Efter 11 timmars somn pa hostellet begav vi oss ner pa stan for ett aterbesok till "Moko" dar vi fikat dagen innan, pa natt vanster vis glomde dom att ta betalt av oss, och vi ar inte dom som paminner om dom inte kommer pa sitt misstag sjalva, gratis ar gott. Och vi ar ju trots allt fattiga backpackers! Vi at ute 2 ggr pa samma dag for under 30 kr, ganska bra jobbat.
Det var meningen att vi skulle aka vidare till Mount Cook i lordags, men vi kom aldrig ivag for var dag spenderades mestadels till att forsoka fa tag pa triangiakok och handla mat. Nar vi val och vackert spenderat 8 timmar i jakt efter triangiakok var vi klara, men nu var det for sent att aka till Mount Cook sa vi akte till en botanisk tradgard, parkerade bilen dar och spenderade en till natt i Chch, och tur var val det for senare pa kvallen nar vi skulle ta fram vart nya kok for att koka oss en kopp te upptacker vi att vi glomt att kopa gasbrannaren till koket, an idag kan jag inte fortsta hur i hela fridens dagar man kan lyckas med nagot sadant! Sa det blev nya planer, aka imorgon och kopa gasbrannare och sedan komma ivag ganska fort till Mount Cook, men dessa planer holl inte langre an nasan racker for nar vi kom ner pa stan visade det sig att det var rod dag igen och alla affarer var stangda, sa det blev annu en dag i Chch och en natt i den botaniska tradgarden.
Under vart strosande pa stan igar vart jag uppdragen pa torget av en street theater och fick medverka i 40-45 min innan jag fick ga, finns riktigt roliga filmer och bilder pa mig nar jag struttar omkring pa stan som en pippifagel, mycket ska man vara med om...

Finns sa mycket att beratta, men nu borjar tiden att rinna ivag och nu ska vi faktiskt aka till Mount Cook och vara dar for att vandra i nagra dagar och sedan fortsatta var roadtrip mot nya spannande mal, bla annat ska vi simma med vilda delfiner i Kaikora om drygt en vecka!

Hoppas att ni haft en riktigt bra pask och att sockerchocken borjar att lagga sig!

Nu börjar backpackerlivet!!

Jaha, vips var man bilägare! Jag och Eccan har köpt en bil tillsammans för mindre än  3000:- svenska kronor, dvs mindre än 1500:- var!! Galet! Det är en Honda från 90-talet och verkar helt okej. Enda kruxet är dock att man kör på fel sida vägen och sitter på fel sida i bilen när man kör!!!!!!!!!  Men men det löser sig, är ju världsvan chaufför :p

Planen är som följer att vi lämnar underbara Queenstown och vårt fantastiska hus imorgon, för att åka på en mindre roadtrip tillsammans med Lollo till Christchurch där vi på torsdag ska gå på Jack Johnson konsert!! Lollo tar sedan bussen tillbaka och sen drar mitt och Erikas backpacker liv igång. Bilen kommer i stort sett vara vårt nya hem, bortsett från när vi kommer att WWOOFA, då kommer vi att jobba på ekologiska gårdar för gratis boende och mat. Vi tänkte börja med ett hälsohem som vi spanat in som ligger i Christchurch.
Sedan har vi tänkt att vi ska vandra i Nelson eller bestiga Mount Cook, Nya Zeelands högsta berg. Det beror lite på priser, det är nämligen ganska dyrt att vandra här! Tacka vet jag den svenska allemansrätten!! En hel del endags vandringar kommer det dock att bli, de är gratis, så det är ju alltid nått! :)

Sedan kommer vår roadtrip att bära vidare mot Wellington där vi hoppas på att få ett jobb och stanna ett tag. Utöver detta vet jag inte riktigt, vi tar dagarna som de kommer och tar oss genom Nya Zeeland med vår bil som gett oss en stor frihet och gör vägarna osäkra!

Over and out!

Fler bilder från vandringen

image161
En överlycklig Sofia på vandring i Nya Zeelands skogar och berg!

image165
Vackrare plats på jorden får man leta efter!

image162
På väg ner från vattenfallen

image163
Helt fantastiska vattenfall

image164

image166

image167
Ett tydligt tecken på att luften är riktigt bra här!


Shit MajBritt!

Hur gick det här till?!
Igår var jag utbjuden på dejt av en kock från stället där Louise jobbar, dejting är inte riktigt min grej. Men det var ju trevligt att få åka ut till en vingård och dricka gott vin och äta ost och kex och det var väldigt vackert att sitta på gården som var omringad av lavender och titta på solnedgången. Men annars så vet jag inte riktigt vad man ska säga om gårdagen, blev iaf en upplevelse rikare :p

Idag har vi vart ut och vandrat med Dini och Rick, det var riktigt riktigt skoj, vandra är mer min grej ;p Vi skulle försöka hitta åt några grottor, men det slutatde med att vi var och klättrade bland massa vattenfall, vilket inte är helt fel!! Åh jag kan inte sluta förvånas över hur otroligt vackert det är här!

Nu ska vi dricka sprattelvatten och äta ost och kex igen, sedan blir det utgång!

image148

image149

image150

image151

image152

image153

image154

image157

image158

image159

Mina drömmars land

image138
Underbara vackra Queenstown

image139

image140

image141
Trollskogen, ett bevis på att naturen skijer sig otroligt mkt beroende på vart man befinner sig

image143
Rktiga klätterapor

image144
Queenstown

image145
Sprattelvatten och picknick, värsta jetset backpacker livet

image146
Picknick

image147
Huset vi bor i

Det känns så väldans väldans overkligt detta! Att jag är här, att jag är här tillsammans med Erika och Lollo!
Efter en resa på sammanlagt 1 dygn och 14 timmar anlände jag till Queenstown. Jag började med buss till Los Angeles tillsammans med ENBART asiater. Denna gång var bussresan betydligt mer angelägen än förra gången. Inte en endaste mupp så långt ögat kunde nå, slapp bli slage av dampbarn och lurad av boarderline personer, busschauffören var till och med trevlig :) Dock var det några taxichufförer som försökte blåsa mig på massa pengar i LA, men jag är inte helt  bakom flötet, än....Det var nämligen så att jag skulle måste ta mig från busstationen till flygplatsen på nått vänster vis och jag hade hört att det skulle gå flygbussar. Så kom det en taxichaufför som hade uppmärksamat lilla förvirrade Sofia och frågade om jag behövde en taxi,- nej sa jag, jag ska ta bussen, du kanske vet vars dom går från? Jo det visste han och det var VÄÄÄLDIGT långt att gå dit och visst ja, det går inga bussar på söndagar heller. Bullshit tänkte jag, aldrig att jag betalar 45 dollar med taxi när det kostar 4 med buss. Klart som korvspad att det går bussar på söndagar med! Så jag tog mitt pick och pack och knallade på, när jag kom fram så var det en buss inne som precis skulle gå. Av detta kan vi dra slusatsen att det är lätt att bli lurad om man är dum  :P

Hux flux var jag framme och det var tisdag. Nu bor jag tillsammans med Erika och Louise i ett helt fantastiskt hus i Queenstown, Nya Zeeland är allt och lite till som jag hade tänkt mig! Tänk er den vackraste platsen på jorden, sedan multiplicerar ni den med 10 så kan ni förstå vars jag befinner mig för tillfället! Djupa dalar, höga berg, kristall klart vatten, underbar natur, fantastisk atmosfär och trevliga människor,bättre än så blir det ju bara inte!
Skulle inte direkt vilja påstå att jag lever värsta backapacker livet, snarare jetset livet :p Men va fasen man lever bara en gång!! Klart att man ska unna sig själv lite lyx i vardagen lite då och då, eller?

Här i dagarna ska jag och Erika prova på canyon swing vilket verkar asballt, sen nån dag ska vi ut och vandra här i bergen. Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att det skulle kosta pengar att vandra, men här är det asdyrt att göra det, man måste till och med boka innan. Hur fuckat är inte det? Tacka vet jag den svenska allemansrätten! Dock kan man göra endags vandringar som är gratis, vilket är vad vi ska göra nu..

Annars är allt bara toppen och  jag njuter för fulla muggar!

San Francisco


Nya Zeeland nästa

Jaha då bär det iväg till nästa stop Nya Zeeland. Jag har nu spenderat 1 helt underbar vecka i San Francisco. San Francisco är en helt underbar stad och jag kommer utan tvekan att åka hit igen. Av alla mina stopp hitintills har San Francisco vart favoriten. Det är så gudomligt vackert här, jag upphör aldrig att förvånas över hur vackert det är! Inget ställe är det andra likt. Jag och Stina cruisade runt i hennes mini en halv dag så jag fick uppleva det som hon tyckte var viktigt att se. Varje ställe vi kom till hade sin charm, alla var speciella på sitt eget lilla sätt. Alla bjöd på olika intryck och och upplevelser. En dag jag sent kommer att glömma!

Idag hade jag och Alex en supermysig dag tillsammns, dagen började med en enastående picknick i parken som bestod av örtbröd, philadelphia, avokado, currykycklingröra, kalkonbröst, jordgubbar, vindruvor och nutella! Vi satt i flera timmar och åt och pratade om allt och ingenting. Sedan gick vi och strosade på Haight, ett av mina favoritområden, där är det urkult varje dag. det är ett gammalt bevarat hippieområde med massor av secondhand butiker och en helt fantastisk musik- och film affär! Denna vecka har gått alldeles får fort, men jag måste än dock säga att jag hunnit med en himla massa.

Det känns så skönt att jag for hit, för sedan jag lämnde Sverige har jag bara blivit mer och mer patriotisk och tyckt att Sverige är tamej fan det enda landet med någon slags struktur och väl fungerande system. Men sen jag kom hit så har patriotismen inte växt på sig sååååå mkt mer. Den har hållt sig på en ganska stadig nivå.
 Igår träffade vi VÄRLDENS idoiter! Redan innan jag for till USA visste jag att amerikanare inte är så där über intellektuella, men dessa slog rekord. Vi hamnade i en politisk diskussion och de satt och rättfärdigade kriget i Irak och det ena med det andra. De är ju sååå hjärntvättade de har ingen koll på övriga världen, de har knappt koll på övriga USA , lite koll har de på sin egen delstat men thats it! Tacka vet jag Sverige, jag är så glad att jag är född och uppvuxen i Sverige! Shit MajBritt! Trodde inte att jag skulle få värsta kulrurchocken av att besöka USA!
En annan som vi träffade visste inte vilka Stalin och Lenin var. En annan vart helt förskräckt när vi sa att vi inte tyckte att det var nödvändigt att man skulle vara gift innan man fick barn, och att vi tyckte att det är okej med skilsmässor etc etc etc. Förstår ni vad jag får tackla varje dag!!?
Trots dettta må jag säga än en gång att San Francisco är en helt underbar stad, jag är helt förälskad! Och det har vart så roligt att få träffa Alex och Stina. Har njutit hela veckan, har inte kunnat sluta le. Har gått och sett ut som ett fån med ett leende upp till örsnibbarna! Veckan har verkligen vart helt fantastisk och det som jag sparat in på gratis boende har gått till mat och glass istället :)

Några sista bilder från Miami och Bahamas

image66
Solnedgång på Bahamas

image67
Jag och Ann-Sofie sitter och äter lunch och dricker drinkar i Miami

image68
Riktiga klätterapor

image70
En öl sitter ju aldrig fel :)

image71
Sista dagen på South beach med Emma och Ann-Sofie, vi lyxade till det, eller dom lyxade till det och hyrde 3 gudomligt sköna solstolar :)

Fortsättning följer

Kommer mer bilder men datorn ville inte mer just nu... Datorer och jag funkar inte riktigt bra ihop tror jag visst.......

Lite försenade bilder från New York, Miami och Bahamas


San Francisco baby!

Jaha da var man framme vid tredje stoppet. Efter en nastan 9 timmar lang flygresa bredvid bogen av bogarnas bog var jag framme i San Francisco. Nar jag kom fram var det total kaos, hade ingen aning om vart jag skulle och fick inte tag pa Loonin, efter x samtal utan svar tog jag en shuttle hem till Loonin, nar jag val och vackert kom fram fick jag hora att Stina var pa flygplatsen for att mota mig, sa det var bara att ringa och saga att jag var har redan. Nar Stina kom tillbaka berattade hon att hon vart dar ute i 3 timmar och ropat ut mitt namn i hogtalarna och hela fadderullan!!
Efter en efterlangtad dush tog Stina och hamtade upp mig i hennes mini och sedan cruisade vi runt med nedcabbat bort till Golden Gate bron dar vi tog en liten promenad. Sedan motte vi upp Looin och gick och at for att sedan ga vidare till en helt fantastisk krog. Dar traffade vi en konstnar som vi satt och pratade med hela kvallen och det slutade med att han malade av oss alla 3 i fyllan och villan :) Sa pa mindre an 2 veckor har jag fatt en tavla av en konstnar och fatt en annan att mala av mig, inte illa pinkat av en trahast :)

Staden ar helt fantastisk, det ar saaa otroligt vackert har, alla trad och blommor star i blom och alla hus ar sa vackra och ja det blir inte mkt battre an sa har.
Igar var jag ute och kollade runt i stan, spenderade mesta tiden med att forsoka hitta bussar och att aka buss. Pa kvallen gick jag Alex, Stina och at pa en mexikansk restaurang tillsammans med en tysk tjej Susann och australiensk Delphie, nar vi atit klart for vi in till downtown och at efterratt pa "Cheesecake Factory"!!!!!! Saaaaaaa gott!!!

RSS 2.0